Vaikka yrityksen liiketoiminta pyörisi muuten hyvin, voi liiketoimintatiedon hyödyntämisessä olla vielä paljonkin kehittämisen varaa. Kehittämällä liiketoimintatiedon hyödyntämistä, yritys voi saavuttaa entistä parempia tuloksia ja kuroa etumatkaa kilpailijoihinsa. Tässä artikkelissa kerromme, mistä tiedät, että yrityksenne liiketoimintatiedon hyödyntämistä kannattaa vielä kehittää.
Näistä asioista tunnistat, että yrityksen tietojohtamisessa on vielä kehittämisen varaa
Erilaiset tietojohtamisen kypsyysmallit kuvaavat organisaation tiedolla johtamisen tasoa. Tietojohtamisen tilan määrityksessä voidaan käyttää apuna liiketoimintatiedon kypsyysmallia. Liiketoimintatiedon kypsyysmallin ensimmäinen taso on nimeltään Tiedostamaton ja se kuvaa tilannetta, jossa yritys ei hyödynnä liiketoimintatietoa optimaalisesti.
Tässä muutamia esimerkkejä siitä, millaisia tiedon hallinnan ja hyödyntämisen haasteita yrityksen tietojohtamiseen liittyy liiketoimintatiedon kypsyysmallin ensimmäisellä tasolla:
Tiedon keruuseen ja raportointiin liittyy paljon manuaalista työtä
Tiedon kerääminen ei ole automatisoitua vaan kuukausittain tietoa haetaan uudelleen manuaalisesti raportointia varten. Myös samat tietoa koskevat virheet toistuvat usein yhä uudelleen. Tiedon kerääminen ja raportointi sisältää paljon raskaita ja toistuvia tehtäviä, jotka lopulta muodostavat korkeita kustannuksia.
Tehdään ad hoc -raportointia
Business Intelligence- ja analytiikkaratkaisuja toteutetaan ja käytetään ad hoc -tyyppisesti eli ilman suunnitelmallisuutta ja järjestelmällisyyttä, vain tiettyyn äkilliseen tarpeeseen.
Johdonmukaisuus puuttuu
Tieto ei ole johdonmukaista tai tarkkaa, eikä sitä auditoida. Ensimmäisellä tasolla ei yleensä ole määritettynä minkäänlaisia virallisia päätöksentekoprosesseja tai -käytäntöjä. Tyypillisesti johto pyytää tietoja ja käyttäjät tai vastuuhenkilöt improvisoivat tarpeeseen sopivia analyyseja esimerkiksi taulukkolaskentaa käyttäen. Johdonmukaisuuden puutteeseen liittyy riskejä esimerkiksi tiedon väärinkäyttöön, kun selkeät auditoinnit, prosessit ja määritelmät puuttuvat.
Suorituskyvylle ei ole käytössä yhteisiä mittareita
Yrityksellä ei ole järjestelmällistä tietoinfrastruktuuria. Kukaan ei ole määritellyt päätöksenteon prosesseja tai suorituskyvyn mittareita. Tästä syystä tieto on jakautunut siiloihin yrityksen sisällä ja eri osastot ovat ottaneet datan luonnin omiin käsiinsä. Tuloksena koko yrityksen toiminnan kattavaa strategiaa ei pystytä toteuttamaan tiedon valossa.
Ensimmäiset askeleet kohti parempaa tietojohtamista
Tunnistatko omassa organisaatiossasi aikaisemmin mainittuja piirteitä? Parantamalla menettelyjä näillä aihealueilla, on koko liiketoimintaa mahdollista tehostaa merkittävästi.
Jotta yritys pääsisi siirtymään eteenpäin liiketoimintatiedon hyödyntämisessä, ensimmäinen askel on hankkia johdon tuki tietojohtamisen kehittämiselle. Näin tietojohtamiselle saadaan luotua prosessit sekä määritelmät, ja systemaattinen liiketoimintatiedon hyödyntämisen kehittäminen voi alkaa.
Haluatko tietää lisää?
Jos haluat tietää lisää tietojohtamisesta ja yrityksen tietojohtamisen kypsyystason kartoittamisesta, lataa maksuton tallenne webinaarista “Tietojohtamisen kypsyystason kartoitus”. Kerromme mm. miten oman organisaation tietojohtamisen tilan kartoittaminen kannattaa aloittaa, miten kartoitus käytännössä tehdään ja mitä hyötyä yritys saa kartoituksen tekemisestä.