Pengon-blogi: Tiedosta tulosta

Kaslink Oy tekee ruokainnovaatioita – tieto on osa reseptiä

Kirjoittanut Pengon Oy | 26.6.2019

Kaslink on elintarvikevalmistaja, joka tarvitsi apua kasvavan tuotannon sekä myynnin raportoinnin ja suunnittelun kehittämisessä. Apu saatiin Pengonilta ja yhteistyö alkoi myynnin tiedolla johtamisen kehitysprojektilla sekä Qlik Sense -raportointijärjestelmän käyttöönotolla. Lue, miten yrityksen CIO Eero Niskanen kuvailee yhteistyötä Pengonin kanssa.

Kaslink

Kaslink on yksi suurimmista kotimaisista jokapäiväisten ruoanlaittotuotteiden, juomien ja välipalojen valmistajista. Kouvolasta kotoisin oleva perheyhtiö on perustettu vuonna 2001. Kaslink teki vuonna 2018 liikevaihtoa 65 miljoonaa euroa, ja se työllistää yli 170 henkilöä. Kaslinkin valmistamia elintarvikkeita myydään jo yli 15 maassa Euroopassa. Kaslink siirtyi osaksi Fazer Groupia marraskuussa 2019.

 

Pengonin ja Kaslinkin yhteistyö lähti liikkeelle myynnin raportoinnin kehittämisestä

Pengon on toimittanut Kaslinkille Qlik Sense -raportointijärjestelmän. Yhteistyö alkoi myynnin raportoinnin kehittämisellä ja tätä varten otettiin käyttöön lisäksi tiedonsyötön ja tallennuksen mahdollistava K4 Analytics -lisämoduuli. Sitä hyödynnetään suunnitteluun, budjetointiin, ennusteisiin sekä simulaatiomalleihin. Sen avulla voidaan korvata yksittäiset Excel-ratkaisut monen käyttäjän reaaliaikaisella ratkaisulla.

“Pengon tuottaa meille Qlik Sense -raportointijärjestelmän, jonka avulla me sitten nähdään erilaisia asioita meidän yrityksen tilasta. Ensimmäisenä sinne tehtiin myynnin raportointi, ihan pikkasen sen perään lisättiin sellainen lisäpalikka kuin K4 Analytics, jonka avulla meidän myynti tekee raportointia ja myynnin ennustamista“, Niskanen kertoo.

Tietoa hyödynnetään tuotannon suunnittelussa

Järjestelmään kerättyä tietoa, kuten historiadataa ja myyntiennusteita, hyödynnetään Kaslinkin tuotannon suunnittelussa: “Tuotannon suunnittelu vetää tämän kaiken [tiedon] yhteen, että ne näkee vielä omasta näkymästä, mitä me ollaan tehty historiassa ja mitä meidän myynti on ennustanut – – ja tekee sen pohjalta tuotantosuunnitelmat”, Niskanen kertoo.

Tärkeimpänä hyötynä Kaslinkin CIO Eero Niskanen kertoo, että nyt he Kaslinkilla tietävät, mihin heidän kannattaa suunnata käytössä olevat voimavarat.

Miksi Pengon?

Kaslinkin Eero Niskanen arvostaa erityisesti Pengonin asiantuntijoiden “tekemisen meininkiä”: “Pengonista on jäänyt hyvä miellikuva. Se on semmonen yritys, joka keskittyy siihen, että nyt tehdään näitä asioita. Jätkät astuu ovesta sisään, naksauttaa sormia ja kysyy, mitä sä haluat. Vähän aikaa kuuluu näppäimistöltä naputus ja sitten he kysyy, miltä tämä näyttää”, hän kuvailee yhteistyötä Pengonin kanssa.

Tutustu myös muihin asiakastarinoihin täältä. Lisätietoa Pengonin tarjoamista tiedolla johtamisen palveluista löydät täältä.