Milloin yrityksen kannattaa ottaa tekoäly käyttöön BI-järjestelmässä?

Julkaissut Joni Borgström 28.02.2019

Blogi: Milloin yrityksen kannattaa ottaa tekoäly käyttöön BI-järjestelmässä?

BI ja tekoäly täydentävät toisiaan. Kun tekoäly tuodaan osaksi BI-ratkaisuja, saadaan tuloksena entistä hyödyllisempiä analyysejä liiketoiminnan avuksi. Mutta milloin yrityksen kannattaa hyödyntää tekoälyä osana BI-järjestelmää?

Tässä artikkelissa perehdymme siihen, mitä hyötyä tekoälystä on osana Business Intelligence -ratkaisua ja milloin yrityksen kannattaa harkita tekoälyn tuomista osaksi tiedolla johtamisen ratkaisuja.

Parhaimmillaan Business Intelligence ja tekoäly täydentävät toisiaan

Business Intelligencen ja tekoälyn määritelmät

Business Intelligence: Tiivistetysti Business Intelligence -työkalujen avulla yrityksen tietojärjestelmistä, kuten toiminnanohjausjärjestelmästä, kerätään systemaattisesti oleellista tietoa, jota tutkinnan ja analysoinnin jälkeen hyödynnetään yrityksen päätöksenteon tukena. Business Intelligencen avulla tärkeä tieto on helpommin saatavilla ja hyödynnettävissä.

Business Intelligenceä voidaan hyödyntää yrityksessä niin strategisella kuin operatiivisella tasolla. BI ei siis ole ainoastaan yrityksen johdon käyttöön tarkoitettu työkalu.

Tekoäly: Gartner määrittelee tekoälyn (artificial intelligence eli AI) edistyneeksi analytiikaksi ja päättelytekniikaksi, joka sisältää koneoppimista, ja joka tulkitsee tapahtumia, tukee ja automatisoi päätöksentekoa ja toimenpiteitä. Tekoälyn avulla pystytään mm. käsittelemään suuria datamassoja nopeasti ja voidaan löytää sieltä toistuvia tapahtumia ja poikkeamia. Koneoppimista hyödyntäen tekoälyn avulla voidaan luoda entistä parempia analyysejä ja suosituksia käyttäjälle.

Yhdistämällä Business Intelligence ja tekoäly saadaan entistä hyödyllisempiä analyyseja

BI ja tekoäly täydentävät toisiaan. Kun tekoäly tuodaan osaksi BI-ratkaisuja, saadaan tuloksena entistä hyödyllisempiä analyysejä liiketoiminnan avuksi. Tekoäly helpottaa BI-ratkaisun tarjoaman tiedon muuttamista päätöksiksi ja toimintasuunnitelmaksi: koneoppimisen kautta BI-ratkaisu voi oppia tekemään entistä parempia analyysejä ja suosituksia käyttäjälle. Tekoäly ei kuitenkaan korvaa ihmistä vaan toimii ihmisen apuna (ks. blogi).

Esimerkiksi Spotify muokkaa suosituksiaan käyttäjän kuunteluhistorian mukaan ja verkkokauppa osaa suositella shoppailijaa todennäköisesti kiinnostavia tuotteita ostoskorin sisällön perusteella. Vastaavanlaisia algoritmeja on ollut mahdollista toteuttaa aiemminkin esimerkiksi Excelin avulla, mutta tekoälyn ympärillä vallinneen hypen myötä yritykset ovat panostaneet tekoälyä käyttävien ratkaisujen kehittämiseen. Näin niiden käytettävyys ja saatavuus on parantunut.

Vaikka tekoäly syventää BI-ratkaisun tarjoaman tiedon hyödyllisyyttä ja tukea liiketoiminnalle, ei se aina ole automaattisesti järkevä investointi yritykselle.

Milloin tekoälystä on apua yritykselle?

Se, kannattaako yrityksen harkita tekoälyn käyttämistä tiedolla johtamisen apuna, riippuu yrityksen keräämästä tiedosta ja sen määrästä. Tieto voidaan luokitella neljään kategoriaan yrityksen keräämän tiedon lähteen ja määrän mukaan:

  1. Liiketoimintatieto
    Lähteinä esim. ERP-järjestelmät, kirjanpito, laskutus, varasto. Datan määrä on giga- ja teratavuja.

  2. Verkosta kerätty tieto
    Lähteinä esim. verkkosivujen kävijätietoja, dynaaminen hinnoittelu, hakusanamarkkinointi. Datan määrä on petatavuja.

  3. Digitaalinen media
    Lähteinä esim. sosiaalinen media, käyttäjäanalytiikka, HD-videot. Datan määrä on exatavuja

  4. Massakeräys
    Lähteinä esim. IoT, puheentunnistus, tarkkailulaitteet. Datan määrä on zetatavuja.

Tekoäly tulee yleensä tarpeelliseksi vasta 4. vaiheessa eli kun dataa kerätään massakeräyksenä esimerkiksi IoT:n avulla. Silloin datamäärät ovat jo niin suuria, ettei ihminen pysty käsittelemään niitä enää tehokkaasti, vaan tekoälyn apu tulee tarpeeseen.

Tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia tietojohtamiseen, mutta sen käyttöönotto ei ole järkevää ennen kuin yrityksen tietojohtamiseen liittyvät liiketoimintaprosessit ovat kunnossa. Pelkkä uusi teknologia ei ole ratkaisu, jos yrityksen perusprosesseissa on vielä parantamisen varaa. Kun yrityksellä on vahvat ja toimivat toimintatavat, voidaan niiden päälle rakentaa lisäarvoa tuottavia toimintoja hyödyntäen uusia teknologioita, kuten tekoälyä.

BI-projekti ja liiketoimintatiedon hyödyntämisen kehittäminen kannattaa aloittaa nykytilan kartoittamisella. Kun yrityksen tiedolla johtamisen tilanteesta on kattava kuva, pystytään kehityspolku suunnittelemaan järkeväksi ja valitsemaan kuhunkin tilanteeseen sopivat välineet.

Haluatko lisätietoja?

Haluatko tietää lisää tietojohtamisesta ja yrityksen tietojohtamisen kypsyystason kartoittamisesta?

Jos haluat tietää lisää tietojohtamisesta ja yrityksen tietojohtamisen kypsyystason kartoittamisesta, Lataa maksuton tallenne webinaarista “Tietojohtamisen kypsyystason kartoitus”. Kerromme mm. miten oman organisaation tietojohtamisen tilan kartoittaminen kannattaa aloittaa, miten kartoitus käytännössä tehdään ja mitä hyötyä yritys saa kartoituksen tekemisestä.

Lataa webinaaritallenne: Tietojohtamisen kypsyystason kartoitus

Aiheet: Tietojohtaminen ja BI