Automaatioilla säästetään aikaa ja tehostetaan prosesseja. Organisaatioissa on usein tunnistettu, mitä halutaan automatisoida, mutta eteneminen voi jäädä kiinni osaamisesta ja resursseista. Qlik Cloud tarjoaa sisäänrakennetun integraatio- ja automaatioalustan. Mikä tämä alusta on ja mitä sillä voi toteuttaa?
Qlik Cloud -pilviympäristöihin on saatavilla integraatioalusta Qlik Application Automation, eli QAA. Sen avulla voidaan luoda erilaisia automaatioita tapahtuma-, pyyntö- ja ajastusperusteisesti API-rajapintoja hyödyntäen. QAA kuuluu ilman lisämaksua Qlik Sense Enterprise - ympäristöihin.
Automaatiot voivat liittyä Qlik-tapahtumiin ja raportointeihin; esimerkiksi Qlik-raportoinnin ajastus ja toimitus Sharepoint-kansioon on automatisoitavissa QAA:n avulla. Automaatiot voivat kuitenkin olla myös aivan muita tapahtumia järjestelmien välillä, ilman liitäntää Qlikiin tai raportointiin. Esimerkkejä Qlik QAA:n valmiista konnektoreista lähde- ja tulojärjestelmien välillä täällä. QAA:n avulla voi rakentaa yhteyksiä myös muihin järjestelmiin.
Itse automaatioiden toteuttaminen onnistuu varsin vaivattomasti mallintamalla prosessi visuaalisella työkalulla. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjällä itsellään ei tarvitse olla taustaa koodaamisesta. Olemme koonneet alle muutaman esimerkin siitä, kuinka QAA:ta voi helposti hyödyntää.
1. Tuo data useista sovelluksista PDF-raportille ja lähetä raportti ajastetusti
Qlikillä on kattava valikoima valmiita pohjia automaatioiden luomiseksi eri tarkoituksiin. Ne määrittävät automaation sisällön ja tapahtumaketjun. Vaikka pohjat ovat valmiiksi luotuja, käyttäjän on helppo muokata niitä ja esimerkiksi määritellä ajastuksia oman tarpeensa mukaan.
Käytännön esimerkkinä raportoinnin automaatio 'Store multi-app report to Microsoft Sharepoint', jolla voit hakea datan useista eri Qlik-sovelluksesta, luoda niistä yhden pdf-tiedoston ja tallentaa sen haluamaasi Sharepoint-kansioon - tai vaikka lähettää sähköpostilla haluamallesi yleisölle.
2. Vie data sovelluksesta toiseen automaattisesti: päivitä Salesforce samalla kun Hubspot päivittyy
Monien tietojen halutaan päivittyvän useampaan sovellukseen, mutta useissa tapauksissa päivittäminen joudutaan toteuttamaan aikaa vievänä manuaalisena työnä. QAA mahdollistaa sovellusten välisen automaation webhook-konnektorilla, joka siirtää halutun datan tapahtumaketjun perusteella. Esimerkiksi 'Sync Hubspot contacts to Salesforce' -konnektorin avulla voit automatisoida Salesforce-tietojen päivityksen aina, kun kontaktien tietoja muutetaan Hubspotissa tai Hubspotiin lisätään uusia kontakteja.
3. Tallenna Qlik-taulukko CSV-muotoon ajastetusti
Valmiista automaatiopohjista löytyy ratkaisu Qlik-taulukoiden tallentamisesta CSV-muotoon esimerkiksi Amazon S3 tai Sharepoint-palveluun. Tallennus voidaan tehdä ajastetusti tai napin painalluksella. Automaatiota pystyy helposti muokkaamaan oman tallennuskohteen mukaan. Muutamalla perusmäärittelyllä saat luotua tiedoston tallennuksen automaation!
Tämä automaatio soveltuu oivallisesti esimerkiksi datan siirtoon toisen järjestelmän hyödynnettäväksi. Automaatiolla CSV:n voi myös lähettää helposti tietyn joukon sähköpostiin, jolloin tarvittava tieto saavuttaa vastaanottajan aina haluttuna ajankohtana.
Aiheet: Qlik, Automatisointi
Ville Pasanen
Tilaa uusimmat artikkelit sähköpostiisi
Blogikirjoitusten aiheet
- Tietojohtamisen kehittäminen (13)
- Qlik (11)
- Asiakastarina (9)
- Tietovarastointi, integraatiot (8)
- Power BI (6)
- Myynnin analytiikka (5)
- Tuotannon analytiikka (5)
- Uutiset (5)
- Talouden analytiikka (4)
- Vastuullisuusraportointi (4)
- ESG (3)
- Ennustava analytiikka (2)
- Kiertotalous (2)
- Automatisointi (1)
- HR-analytiikka (1)
- Tiedon visualisointi ja BI (1)