Myyntijohtaja tarvitsee päivittäin valtavan määrän erilaista tietoa, jotta hän pystyy ohjaamaan ja kehittämään myyntiprosessia tarkoituksenmukaisella tavalla. Myynnin raportoinnissa on kuitenkin usein haasteita erityisesti tietojen hajanaisuuden ja vaillinaisuuden vuoksi.
Tässä materiaalissa esittelemme yleisimpiä myynnin raportoinnin ominaispiirteitä sekä kerromme, kuinka myynnin johtamista voitaisiin parantaa ja tehostaa.
Oppaassa vastaamme mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Miksi myynnin raportointi on tärkeää?
- Millaista tietoa myyntijohtaja ja myyntitiimi tarvitsevat?
- Mitkä ovat tärkeimmät tunnusluvut myynnin johtamisen kannalta?
- Miten myynnin johtaminen helpottuu BI-ratkaisun avulla?
- Millainen myyntiraportti helpottaa myyjän työtä?
Oppaan saat täyttämällä oheisen lomakkeen. Opas on täysin maksuton eikä sen lataaminen sido sinua mihinkään.
"Myyntijohtajan on tärkeää pystyä seuraamaan esimerkiksi tuotteiden, tuoteryhmien, markkina-alueiden, myyjien tai hintojen kehitystä, jotta resurssit voidaan allokoida oikein ja tehokkaasti. Ilman ajantasaista ja luotettavaa tietoa myyntijohtajan on vaikea tunnistaa mahdollisia kasvun tai korjauksen paikkoja."
"Jos esimerkiksi jokaisella myyntikäynnillä saataisiin asiakkuudesta 10% enemmän irti, voit laskea kuinka suuri merkitys sillä on liiketoiminnan kannalta."