Tuomisia Floridasta, eli Qonnections 2014 Pengonin silmin

Julkaissut Panu Pihl 12.6.2014
Qonnections 2014 - Pengon

Qonnections 2014 - QlikView Global Partner Summit on nimensä mukaisesti vuosittainen QlikView -partnereille tarkoitettu tapahtuma. Tänä vuonna tapahtuma järjestettiin Floridan Orlandossa 6.-9. huhtikuuta.

Kyseessä on jenkkityyliin iso ja hieno tapahtuma, johon osallistui tänä vuonna 1148 QlikView -partneria ympäri maailmaa - tapahtuman jatkuvan kasvun takia Qlik pohtiikin tapahtuman jakamista esimerkiksi maakohtaisiin kokoontumisiin.

Kovatasoinen koulutustapahtuma

Qonnections on partnereille ensisijaisesti kovatasoinen oppimistapahtuma. Koulutukset on jaettu "oppimislinjoihin", eli esimerkiksi kehittäjille ja myyjille on omat oppimislinjansa, joita seurata koulutuksissa. Qlikin omat työntekijät pitivät koulutuksia ja ne olivatkin todella laadukkaita, minkä huomasi myös suosiossa: todella monet koulutukset olivat ääriään myöten täynnä. Koulutuksissa käsiteltiin mm. parhaita toimintakäytäntöjä, Big Datan hyödyntämistä, erilaisia kohderyhmiä ja näiden tarpeita ja paljon muuta. Paikoin ongelmaksi tuli se, että samaan aikaan oli menossa useampi kiinnostava koulutus, jolloin joutui tekemään vaikeita valintoja osallistumisen suhteen.

Menestystarinoita, uusia ominaisuuksia ja verkostoitumista

Koulutusten lisäksi tapahtumassa käsiteltiin myös QlikView:n tulevia ominaisuuksia ja päivityksiä. Mukana oli myös Qlikin teknologiapartnereita, jotka tekevät QlikView:n toiminnallisuuksia lisääviä lisäosia (kuten esimerkiksi Pengoninkin käyttämä budjetointilisäosa KliqPlan) tai rajapintoja muihin järjestelmiin.

Tärkeä osa Qonnectionsia olivat myös erilaiset verkostoitumistapahtumat: oli mm. revyytä, akrobatiaa, monenlaista talenttiesitystä ja illallisvastaanottoa. Illallistapahtumissa kuultiin opettavaisia ja inspiroivia puheita sekä palkittiin menestyneitä partnereita ja yksittäisiä henkilöitä.

Käytettävyys isona teemana

Tapahtumassa mukana Pengonilta oli myös Joonas, joka keskittyi tapahtumassa pääasiassa QlikView:n uusiin ominaisuuksiin ja tekniseen puoleen.

Tapahtumassa esiteltiin isona juttuna QlikView:n seuraavaa versiota, joka tulee markkinoille lähitulevaisuudessa - tästä lisää blogissamme myöhemmin. Myös teknisen puolen luennot olivat pääosin laadukkaita. Mukaan mahtui muutama hieman heikompi esitys, mutta suurin osa oli todella hyvin vedettyjä ja niistä sai uusia asioita irti, joista saa hyötyä asiakastoteutuksiin Suomessakin.

Erityisesti käytettävyys oli paljon esillä tapahtumassa ja sieltä tulikin Joonaksen mukaan hyvää tuomista Pengonillekin:

“Monia käyttäjäkokemukseen liittyviä seikkoja jäi mieleen ja erityisesti käyttöliittymän suunnitteluun sain hyvää lisätietoa. Ne auttavat koko kehitysprosessia käyttöliittymän kannalta ja tekevät QlikViewstä käyttäjälle helppokäyttöisemmän.”

Luennoilla käsiteltiin myös käytettävyyttä mm. neurotieteiden näkökulmasta, eli miten aivot toimivat ja miten se tulisi huomioida käyttöliittymää suunniteltaessa.

Mitä tapahtumasta sai irti?

Lähdin tapahtumaan hakemaan lisää näkemystä siitä, miten eri aloilla olevia asiakkaita voidaan auttaa QlikView:n avulla. Toinen tärkeä asia oli muiden partnerien ja Qlikin kokemukset siitä, miten asiakkaan päätöksentekoprosessia voisi ymmärtää paremmin - missä vaiheessa ja millaista apua asiakas tyypillisesti tarvitsee?

Myös lähes aina, kun poistutaan omista ympäristöistä sekä nähdään ja kuullaan toisten kokemuksia samasta aiheesta, niin palaset saa helpommin yhdistettyä ja kokonaiskuva selkiytyy. Kokemus jäsentyy Qonnectionissa hienosti ja joka vuosi oppii enemmän QlikViewstä ja asiakkaista. Tämän jäsentymisen voi sitten tuoda takaisin Suomeen hyödyntämään koko Pengonia ja ennen kaikkea Pengonin asiakkaita.

Oli myös hienoa huomata, että ihmiset olivat tosimielellä liikenteessä ja kaikilla partnereilla oli halu oppia. Kaikissa tapahtumissa oli aktiivista keskustelua ja ihmiset olivat mukana tarkkaavaisina ja avoimin mielin. Vaikka QlikView -partnerit ovat periaatteessa kilpailijoita keskenään, oli tapahtumassa hyvä yhteen hiileen puhaltamisen henki.

Jälleen kerran vahvistui tunne siitä, että olemme valinneet hyvä työkalun. QlikView on käytännössä kaikilla osa-alueilla kilpailijoita paljon edellä. Tapahtuma toimi siis myös hyvänä motivaattorina - vaikka tapahtumasta oppi paljon, niin oli myös ilo huomata, että teemme paljon asioita oikein ja menemme oikeaan suuntaan.

Ensi vuotta odotellessa!

Aiheet: Uutiset