Yksi Business Intelligencen suurimmista trendeistä on Embedded Analytics, jonka avulla datasta tehdyt raportit ja analyysit on mahdollista upottaa esimerkiksi organisaation sisäiseen intraan tai jakaa ulkopuolisille vaikkapa kotisivujen kautta. Mutta mistä upotetussa analytiikassa tarkemmin on kyse ja mihin sitä kannattaa hyödyntää?
Embedded analytics eli upotettu analytiikka
Embedded Analytics, eli sananmukaisesti upotettu analytiikka, tarkoittaa analyysin upottamista sinne, missä tietoa oikeasti tarvitaan. Kun analyysi on valmiiksi saatavilla järkevässä kohtaa prosessia, käyttäjän ei tarvitse erikseen ryhtyä tulkitsemaan suuria määriä tietoa, vaan tarvitsemansa informaation saa heti käyttöönsä.
Upotetun analytiikan avulla dataa voidaan jakaa isoillekin massoille, jopa kaikille kansalaisille tai kuluttajille. Pienemmässä mittakaavassa data saadaan oman organisaation käyttöön esimerkiksi intran kautta tai tarpeellisia tietoja voidaan jakaa upotetusti asiakkaille ja yhteistyökumppaneille - mahdollisuudet ovat rajattomat.
Missä upotettua analytiikkaa kannattaa hyödyntää?
Koska Embedded Analyticsin pohjimmainen tarkoitus on tiedon tuoma lisäarvo erilaisten prosessien vaiheissa, analytiikkaa kannattaa upottaa sinne, missä se pystyy tuomaan parhaat hyödyt toiminnalle. Esimerkiksi intranetista voidaan nähdä upotetun analytiikan avulla vaikkapa asiakaspalvelun reaaliaikainen jonotustilanne. Kun olennainen ja tärkeä tieto on heti saatavilla, siihen pystyy myös reagoimaan tehokkaammin.
Toinen hyvä esimerkki upotetun analytiikan hyödyntämisestä on verkkokaupan tuotesivu, josta asiakas voi nähdä samankaltaisia tuotesuosituksia ja hyödyllisiä tuotearvioita. On tavoitteena sitten tehostaa toimintaa sisäisesti tai nostaa asiakaskokemus uudelle tasolle, Embedded Analyticsistä on moneen. Embedded Analyticsin ansiosta analytiikka on siis luontevasti kytketty prosessiin, jolloin analyysin perässä ei tarvitse hypätä sovelluksesta toiseen.
Embedded Analyticsillä on myös oiva käyttökohde organisaation CRM-työkalussa: jokaisen asiakkaan tilaushistorian ja vaikkapa maksukäyttäytymisen voi esittää visuaalisesti asiakasta koskevassa näkymässä. Suurin osa nykyaikaisista työkaluistahan on toteutettu web-tekniikalla, ja siten työkalujen sivuille on helppo lisätä pieniä koodinpätkiä, joilla QAP:n avuilla saadaan ajantasainen analytiikka näkyviin.
Upotettu analytiikka tukee myös brändiä. Esimerkiksi jo käytössä olevia sisäisiä elementtejä on helppo hyödyntää, jolloin sama visuaalinen ilme kertoo yhtenäistä tarinaa. Asiakaskokemuksen ja yrityksen brändin kannalta visuaalinen yhtenäisyys luo uskottavuutta ja kuvaa hyvästä palvelusta sekä vahvistaa brändiä.
Upotetun analytiikan hyödyntämiseen ja tiedon visualisointiin on olemassa vertaansa vailla oleva ratkaisu, Qlik Analytics Platform, joka tarjoaa ainutlaatuisen työkalupakin toteuttaa kehittyneitä analytiikkapalveluita. Alustan avulla reaaliaikaisen datan jakaminen esimerkiksi yhteistyökumppaneille tai alihankkijoille tuo uudenlaista syvyyttä yhteistyöhön, kun toimittaja voi itse tarkastella toimituksiin liittyviä tietoja. Lue lisää alustasta aiemmasta blogiartikkelistamme.
Lisätietoa aiheesta
Halutessasi lisätietoja lataa myös Business Intelligence -trendioppaamme, joka listaa BI-maailman suurimmat puheenaiheet ja avaa niiden merkitystä liiketoiminnalle! Tutustu lisäksi Qlik Sense -pikaoppaaseemme, josta saat lisätietoa työkalun ominaisuuksista, käytöstä ja hankinnasta.