Qlik on jo useamman vuoden pitänyt sijoituksensa Gartnerin Magic Quadrant -nelikentässä. Halusimme avata nelikentän ajatusta hieman syvemmin, sekä purkaa erään nelikenttää koskevan myytin.
Mikä on Magic Quadrant?
Magic Quadrant on Gartnerin vuosittain tekemä vertailu eri alojen markkinatilanteista. Magic Quadrantissa on neljä kenttää, joihin kunkin markkinan eri toimijat sijoitetaan 13 eri kriteerin perusteella. Myös Business Intelligence -ratkaisujen toimittajia vertaillaan vuosittain.
Business Intelligencen ja tiedon analysoinnin alalla on tapahtunut viime vuosien aikana suuria muutoksia. Perinteisistä IT-osaston johtamista tiedonhallintajärjestelmistä ja projekteista on siirrytty joustavampiin ja ketterämpiin vaihtoehtoihin.
Nykyisin tiedonhallintajärjestelmän tulee pystyä vastaamaan kaikkien loppukäyttäjien tarpeisiin riippumatta siitä, onko käyttäjällä kokemusta esimerkiksi tiedon analysoinnista vai ei. Erityisesti helppokäyttöisyys, nopea mukautuvuus ja itseohjautuvuus ovat nykypäivän vaatimuksia BI-järjestelmälle. Nämä ovat tärkeitä arviointikriteereitä myös Gartnerin nelikentässä.
Gartnerin raportin tavoitteena on auttaa BI-ratkaisuja tarvitsevia tahoja löytämään helposti alan parhaimmat järjestelmät. Nelikentäksi kutsuttu kaavio tarjoaakin puolueettoman yleiskatsauksen alan toimijoista ja niiden suorituskyvystä. Valitettavasti nelikenttää tarkastellaan usein liian summittaisesti.
Väärinymmärretty nelikenttä
Yleinen harhaluulo Magic Quadrantissa on, että mitä korkeammalla nelikentän Leaders-kentässä toimija on, sitä paremmin se soveltuu asiakkaan tarpeisiin. Kaikista pisimmällä nelikentän oikeassa yläkulmassa oleva toimija on siis markkinoiden paras. Valitettavasti tämä ei kuitenkaan aivan pidä paikkaansa.
Pääpiirteittäin Magic Quadrantin arviointikriteereinä on, kuinka hyvin toimija täyttää ja toteuttaa itse asettamansa vaatimukset ja tavoitteet. Eri toimijoita ei siis oikeastaan voi puhtaasti verrata keskenään, koska eri BI-järjestelmillä on täysin eri toiminta-ajatukset ja tavoitteet, ja ne on rakennettu vastaamaan eri tarpeisiin.
Jokaista toimijaa siis todellisuudessa verrataan vain itseensä ja siihen, kuinka hyvin ne täyttävät tehtävänsä. Kun ohjelmisto tekee sen, mihin se on alun perin suunniteltu, se saa pääsääntöisesti korkeat pisteet Magic Quadrantissa.
Eri näkökulmia vertailuun
Vaikkakin esimerkiksi Tableau on monena vuonna Microsoftin tai Qlikin ”yläpuolella” tuossa kuuluisassa nelikentässä, ei se kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että se olisi Microsoftia tai Qlikiä ehdottomasti parempi BI-järjestelmä. Qlik ja Microsoft on luotu täysin eri tarpeita ajatellen, eivätkä ole edes keskenään puhtaasti verrattavissa. Tableau puolestaan on vain tiedon visualisointiin suunniteltu työkalu.
Magic Quadrant -nelikenttää tarkastellessa jokaisen toimijan ominaisuudet ja alkuperäiset toimintaperiaatteet tulisi siis ottaa huomioon ennen niiden välistä vertailua. Kaiken kaikkiaan jokaista toimijaa tulisi verrata siihen, kuinka hyvin ne mukautuvat erilaisiin tarpeisiin ja mahdollistavat itseohjautuvan tiedonhallinnan nykypäivän vaatimusten mukaisesti.
Nelikentän grafiikan lisäksi myös Gartnerin arviointikriteereihin ja eri toimijoiden saamiin arvioihin tulisi tutustua tarkemmin ennen johtopäätösten tekemistä. Qlik saa Gartnerin arvosteluissa erityistä kiitosta etenkin sen järjestelmien helppokäyttöisyydestä, nopeasta käyttöönotosta sekä intuitiivisista ja kokeilevista käyttöliittymistä.
Haluatko lisätietoja?
Tarkemman kuvauksen nelikentän käyttötarkoituksesta löydät Gartnerin sivustolta.
Qlik on jo useamman vuoden pitänyt sijoituksensa Magic Quadrantin Leaders -kentässä. Mikäli haluat lisätietoa Qlikin ratkaisuista, ota rohkeasti yhteyttä. Katsotaan yhdessä, miten erilaiset ratkaisumme voivat auttaa myös teitä.
Voit halutessasi tutustua myös muihin blogiartikkeleihimme ja oppaisiimme:
- Opas onnistuneeseen QlikView-projektiin
- Business Intelligence käyttöön viikossa
- Business Intelligence - Usein kysytyt kysymykset
Kirjoituksessa käytetyn kuvan lähde: Gartner 2015.
Aiheet: Qlik