Toimitusjohtaja ja tiedolla johtaminen

Julkaissut Pengon Oy 6.5.2015

Toimitusjohtaja ja tiedolla johtaminen

Tiedolla johtamisesta puhutaan paljon - syystäkin. Tässä artikkelissa käsittelemmekin toimitusjohtajan roolia tiedolla johtamisessa ja tiedon eri tyyppejä ja käyttötarkoituksia.

Toimitusjohtajan rooli ja tiedon merkitys

Toimitusjohtajan vastuu yrityksessä on kaikkein suurin. Hän käyttää ylintä toimeenpanevaa valtaa, tehtävänään tuottaa arvoa yrityksen omistajille. Tehtävä ei ole helppo: toimitusjohtajan on oltava perillä kaikesta mitä yrityksessä tapahtuu ja ohjattava yritystä menneen ja nykyhetken perusteella eteenpäin, toivottavasti vieläpä oikeaan suuntaan. Toimitusjohtaja myös vastaa yrityksen toiminnasta hallitukselle.

Toimitusjohtajan olennaisimman tehtävän voi tiivistetysti sanoa olevan kyky tehdä päätöksiä. Perusteltu päätös perustuu aina tietoon. Ongelmaksi muodostuu usein se, että siinä vaiheessa kun useampaan lähteeseen perustuva tieto saavuttaa toimitusjohtajan, on se jo viikon, kuukauden tai jopa vuoden ikäistä.

Vanhentuneen tiedon lisäksi haasteita tulee tiedon oikeellisuudesta ja luotettavuudesta. Mikäli toimitusjohtaja tukeutuu muiden tuottamiin raportteihin, miten hän voi varmistua siitä, että tieto on oikeaa, luotettavaa ja muodostettu viikosta ja kuukaudesta toiseen samalla tavalla? Joissain tapauksissa tieto voi olla värittynyttä, joko tahattomasti, tai tahallisesti raportoijan omien intressien takia.

Mikäli toimitusjohtaja haluaa ohjata yritystään parhaalla mahdollisella tavalla, hänen tulee tehdä päätöksiä, joiden tukena on olennaista, ajantasaista ja paikkansapitävää tietoa.

Tiedon eri käyttötarkoitukset ja tyypit

Yrityksen johtamista tiedolla voisi verrata valtamerialuksen ohjaamiseen. Pimeässä ilman karttaa, kompassia, satelliittipaikanninta ja tutkaa voi oikeaan satamaan pääseminen - tai edes karikon välttäminen - olla lähes mahdotonta. Ja vaikka perille päästäisiin ehjänä, tulee myöhästyminenkin usein kalliiksi.

Sen sijaan, kun matka on hyvin suunniteltu sekä käytössä on tarvittavat apuvälineet sekä osaava miehistö, päästään todennäköisemmin perille aikataulun mukaisesti ilman isompia ongelmia - vaikka kyseessä olisikin ennestään tuntematon reitti.

Yrityksissä tiedon erilaiset käyttötarkoitukset ja hyödyntämismahdollisuudet voidaan karkeasti jakaa kuuteen eri tyyppiin.

  • Historiallinen - mitä tapahtui?
  • Operationaalinen - mitä tapahtuu juuri nyt?
  • Analyyttinen - miksi jotakin tapahtui?
  • Ennustava - mitä saattaa tapahtua?
  • Kuvaava - mitä minun pitäisi tehdä asialle?
  • Tutkiva - mitä en tiedä tietäväni?

Huonosti tietoa hyödyntävät yritykset ja johtajat tarkastelevat vain operationaalista ja historiallista tietoa. Tietoa kyllä pyritään käyttämään toiminnan ohjaamiseen, mutta usein ilman kunnollista analyysiä. Laivassa siis nähdään ikkunasta ulos eteen ja taaksepäin ja tiedetään, että vielä tällä hetkellä ei olla karautettu jäävuoreen. Tulevaisuudesta on kuitenkin vaikea sanoa, kun ei edes tiedetä ollaanko alueella, jossa voi liikkua jäävuoria.

Analyyttistä, ennustavaa, kuvaavaa ja tutkivaa tietoa hyödyntämällä näet minne menet ja tiedät paremmin, mitä sinun tulisi tehdä päästäksesi satamaan nopeammin, turvallisemmin ja taloudellisemmin.

Lisätietoa tiedolla johtamisesta

Oletko kiinnostunut toteuttamaan tiedolla johtamista käytännössä? Lataa tiedolla johtamisen oppaamme. Opas on sinulle täysin maksuton eikä sen lataaminen sido sinua mihinkään.

Tiedolla johtamisen opas

Aiheet: Tietojohtamisen hyödyt